مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی بابل با برخورداری از برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت، کادری مجرب و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و در قالب برنامه راهبردی آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه اقدام به طراحی و اجرای طرح های متعدد فناوری اطلاعات در دانشگاه می نماید.
به دلیل حجم بالا و تخصصی بودن و ارائه بهتر خدمات به مشتریان سازمان این اداره به واحد های آمار،شبکه ،نرم افزار،سخت افزار ،پورتال تفکیک شده است.
رضايت مديران ارشد دانشگاه ، كيفيت مطلوب ارايه خدمات، توانمندسازي نيروي انساني و پاسخ بهنگام و بروز به مشتريان و ايمان به كار، صداقت دركار و رضايت مشتريان از جمله باورهاي هميشگي اين مديريت مي باشد.
ماموريت هاي اصلي
- فراهم نمودن زیرساخت های لازم برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه
- ارتقا کیفیت خدمات IT با فراهم نمودن بستری امن و قابل اطمینان
- معماری سیستم اطلاعات آماری دانشگاه
- شناخت وضعيت موجود اقلام آماري در سيستمهاي اطلاعاتي از لحاظ فرآيند توليد، ثبت، انتقال و گزارش گيري اطلاعات
- استقرار سیستم پایش و ارزشیابی مستمر نظام آماری
- یکپارچه سازی نظام آماری دانشگاه
- ارتقای کیفیت خدمات شبکه ای و اینترنتی در خوابگاه ها ی دانشجویی
- مشاوره و تأمین تجهیزات لازم برای تحقق اهداف سازمانی و آموزشی-پژوهشی دانشگاه
- ارايه خدمات فناوري اطلاعات به کاربران در سطح دانشگاه و واحدهای تابع
- ارايه دسترسی به منابع اطلاعاتی به اعضا هيات علمي بدون محدودیت مکانی و زمانی
- توانمند سازي کاربران سازمان جهت استفاده از امکانات فناوري اطلاعات
- ارايه خدمات اطلاع رساني در زمينه علوم پزشکي به عموم مردم جهت بالابردن سطح سلامت در جامعه
- ارايه خدمات اطلاع رساني به کاربران عرصه سلامت
- ارايه خدمات اطلاع رساني به دانشجويان علوم پزشکي
- نظارت بر طراحي و توسعه وب سايتهاي واحد هاي تحت پوشش دانشگاه
- ارايه خدمات مربوط به مکانيزاسيون فرايندهاي واحد هاي مختلف تحت پوشش سازمان
- فراهم آوردن بستر ارتباط الکترونيکي براي واحد هاي مختلف تحت پوشش
- ارايه خدمات اتوماسيون اداري به کليه واحد هاي تحت پوشش
- بررسي و نظارت بر اجراي پروژه هاي IT در سطح دانشگاه و واحدهای تابع
ارزش ها
- نگاه سیستمی و بلندمدت
- ایجاد و توسعه سیستم یکپارچه اطلاعات سازمانی
- کار تيمي
- بهبود مستمر
- مشارکت
- مشتري محور
- حفظ شئونات اسلامی
- پاسخگو بودن
- عدالت محوری و مهرورزی
هدف کلی
- نهادینه کردن خدمات الکترونیکی دردانشگاه
- شناسایی و تقویت استفاده از فناوری های نوین اطلاعاتی در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی و درمانی
- راه اندازی، تجهیز و توسعه مستمر زیر ساخت های فناوری اطلاعات دانشگاه
- توسعه و تسهیم دانش در حوزه فناوری اطلاعات در علوم سلامت
- جذب و ساماندهی و ایجاد شرایط ماندگاری منابع انسانی نخبه، متخصص و کارآمد
- ارتقاء کیفیت و کمیت خدمات سخت افزاری و نرم افزاری
- همکاری و تعامل با سازمان های زیربط در اجرای بهتر برنامه ها و خدمات
اهدف فرعی
- توانمندسازی نیروی انسانی در حوزه IT
- تعیین نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری
- استانداردسازی مرکز داده دانشگاه
- تقویت استفاده از ارتباطات الکترونیکی و یکپارچه
- اصلاح فرمهای آماری در سطح دانشگاه
- بررسی در مورد فیلدهای موردنیاز در فرمها و طراحی فرمهائی جهت جمع آوری اطلاعات فرآیندهای آماری
- بررسی وضعیت اتوماسیون نظام آماری معاونت های دانشگاه
- امکان سنجی و یکپارچه سازی سیستم ها و شبکه ها در دانشگاه در زمینه سخت افزار و نرم افزار
- ایجاد شبکه فیبر نوری دانشگاه بعنوان شبکه ارتباطی مادر
- ايجاد زير سـاختهاي سخت افـزاري و نـرم افزاري لازم براي توسعه آموزش مجــازي در دانشگاه
- برقراری ارتباط شبکه های محلی ، دانشکده ها ، بیمارستانها و ساختمانهای دانشگاه به شبکه ارتباطی مادر دانشگاه
- تهيه نمودن سخت افزارها ي مورد نياز واحدها و نرم افزارهاي مورد نياز مربوط به آن
- آشنا نمودن پرسنل واحدها با سيستم هاي جديد روز كامپيوتري و روش استفاده از ابزار و وسايل در زمينه كامپيوتر
- برگزاري كارگاهها و كلاس هاي آموزشي در زمينه علم روز كامپيوتر
- برقراری ارتباط سریع، پایدا، ایمن و مقرون به صرفه با اینترنت
- فرآهم آوردن زیرساختهای مناسب جهت ارائه خدمات آموزشی از راه دور و نشر الکترونیک
- گسترش فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات در کلیه فعالیت های دانشگاه
- توسعه وب سایت دانشگاه و تبدیل آن به یک وب سایت پویای ارائه اطلاعات
- توسعه بسترهاي مخابراتي و سخت افزاري جهت اتصال به شبکه شمس و سپاس
تهدیدها
- عدم سرمايه گذاري لازم جهت ارتقا امنيت اطلاعات
- عدم بهره گيري بهينه مديران از آمار و اطلاعات در تصميم گيري
- نبود تجربه كافی در زمینه توسعه نظام اتوماسیون اداری
- ناهماهنگی بین واحدها
- عدم وجود اتوماسیون آماری یکپارچه در دانشگاه
- عدم سياستگذاري كلان آمار و انفورماتيك در سطح وزارت
- عدم سرمايه گذاري لازم جهت ارتقا و بروزرسانی تجهیزات
- عدم توجه به کمبود منابع انسانی در حوزه آمار و فناوری اطلاعات
- کمبود نیروی انسانی در مركز آمارو اطلاعات
- عدم وجود سیاستهای لازم برای جهت دهی فناوری اطلاعات در راستای نیازهای جامعه دانشگاهی و پزشکی
- عدم آشنایی با فرهنگ استفاده از اینترنت
- ارتباط نا مناسب بين آمار و فناوري اطلاعات در دانشگاه
- متنوع بودن خدمات مورد ارايه در دانشگاه علوم پزشکي
- عدم همكاري سازمانها و دیگر معاونت ها در ارايه اطلاعات
- وجود نرم افزارها و سخت افزارهاي متعدد
- نبود رديف مستقل اعتباري براي فعاليتهاي فناوری اطلاعات
فرصت ها
- توجه دولت به فناوری و ارتباطات در برنامه پنجم توسعه كشور
-توجه دولت به انتقال فناوری و توليد ثروت بر پايه دانايي
- وجود نرم افزارها و سخت افزارهاي آماري متعدد
- تاكيد دولت بر توسعه زيرساختهاي آمار و فناوري اطلاعات و ارتباطات و سيستمهاي اطلاعاتي – عملياتي
- همكاري و مشاركت در طرح سامانه يكپارچه نظام اطلاعات سلامت ايران در وزارت متبوع (سيناسا)
- وجود نود سپاس (سامانه پرونده الکترونیک سلامت) دانشگاه
- آمادگی بخشهای دانشگاهی برای تغيير در سيستم جمعآوری اطلاعات
- توسعه شبکههای ارتباطی و اطلاعاتی
- ادغام اداره آمار با واحد IT زیر نظر مستقیم ریاست دانشگاه
- توجه دفتر آمار و فناوري ارتباطات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي به مقوله توسعه فناوري داخلي
- رياست دانشگاه پيگير پيشرفتهاي فناوري اطلاعات سازمان بوده و از پروژه هاي IT حمايت مي کند
- توجه مسئولین وزارت متبوعه در خصوص حمایت از پرسنل آمار
- تغيير نگرش مديران ارشد سازمان به مقوله آمار و اطلاعات و مبنا قراردادن آن در برنامه ريزي ها
- امکان ارتباط مناسب و استفاده از منابع مالی سایر ارگان ها
- آگاهی عمومی نسبت به ارزش اطلاعات و اهمیت داده ها
- استعداد محیط داخلی برای بهره گیری از تكنولوژی اطلاعاتی
- تشکيل شورای IT دانشگاه جهت استفاده از خرد جمعی